ZASTOSOWANIE WYDZIAŁÓW O TEJ SAMEJ NAZWIE I PEŁNIĄCYCH RÓŻNE FUNKCJE W MUGHAMACH AZERBEJDŻAŃSKICH

Keywords: mugham, wydział, forma, struktura serii, język muzyczny.

Abstract

Badanie mughamów azerbejdżańskich jest istotne w muzykologii. Sztuka Mugham rozwinęła się na podstawie tradycji ustnych od średniowiecza do czasów nowożytnych i wypracowała unikalną formę strukturalną i treść muzyczną. W praktyce wykonawczej udoskonalono instrumenty mugham, mughamy małych rozmiarów i mughamy perkusyjne. W pracach naukowych wybitnych muzykologów-naukowców, w tabelach mughamów i programach edukacyjnych mistrzów wykonawców można prześledzić powstawanie wydziałów o tej samej nazwie w mughamach. Charakterystyka języka muzycznego mughamów azerbejdżańskich – podstawa chwili, struktura kompozycyjna, melodyka dostarczają bogatego materiału do badań i pozwalają na odkrycie ważnych prawidłowości języka muzycznego mughamów. Kwestię zastosowania wydziałów o tej samej nazwie w strukturze mugham dastgah można rozpatrywać z wielu aspektów. Wykorzystanie działów o tej samej nazwie w Mugam dastgahs ma ogromne znaczenie w strukturze kompozycyjnej i objawia się w różnych aspektach. Szereg działów o tej samej nazwie istniejących w dziedzictwie mughamów jest używanych w różnych mughamach i mają znaczenie przejścia z jednego punktu do drugiego w strukturze szeregowej dastgah. Z tego punktu widzenia szczególne miejsce zajmuje szereg działów mugham zarówno w mughamach opartych na tym samym momencie, jak i w mugham dastgah opartych na różnych momentach: 1) Charakteryzują się takie działy jak „Bardasht”, „Maya” używane w mugham dastgah jako wydziały o ustalonej funkcji, funkcja tych wydziałów nie zmienia się w mugham. 2) Szereg działów – „Araq”, „Shikasteyi-fars” itp., pełni podwójną funkcję w zależności od użytego mughama: w mughamach opartych na tym samym momencie charakteryzują się one funkcją stałą, a w mughamach opartych na różnych momentach, charakteryzują się one jako działy modulowane.

References

1. Hacıbəyli Ü.Ə. (2005). Azərbaycan türklərinin musiqisi haqqında. Bakı: Adiloğıu. 74 s.
2. İsmayılov M.C. (1984). Azərbaycan xalq musiqisinin janrları. B.: İşıq. 100 s.
3. İsmayılov M.C. (1991). Azərbaycan xalq musiqisinin məqam və muğam nəzəriyyəsinə dair elmi-metodik oçerklər. Bakı: Elm. 120 s.
4. Mansurov B.S. (2003). Ömür qıysa. Bakı. 162 s.
5. Zöhrabov R.F. (2013). Azərbaycan muğamları. Bakı: Təhsil. 336 s.
6. Cheliabyev F.Y. (2009). Morfolohyia dasthiakha (PhD Thesis), Sankt-Peterburh. Retrieved from: https://pandia.ru/text/77/335/64647.php

Abstract views: 57
PDF Downloads: 24
Published
2024-03-05
How to Cite
Paszajew, N. (2024). ZASTOSOWANIE WYDZIAŁÓW O TEJ SAMEJ NAZWIE I PEŁNIĄCYCH RÓŻNE FUNKCJE W MUGHAMACH AZERBEJDŻAŃSKICH. Scientific Journal of Polonia University, 61(6), 94-99. https://doi.org/10.23856/6111
Section
LANGUAGE, CULTURE, COMMUNICATION