GŁÓWNE METODY STYMULOWANIA WDRAŻANIA ENERGOOSZCZĘDNYCH TECHNOLOGII STOSOWANIA PODATKU WĘGLOWEGO

Keywords: metody motywacyjne, podatek węglowy, technologie energooszczędne, polityka klimatyczna

Abstract

W artykule podkreślono niską efektywność podatku węglowego jako narzędzia fiskalnego i narzędzia zachęcającego przedsiębiorstwa do wdrażania odpowiednich środków środowiskowych i racjonalizacji zużycia energii. Uzasadnione jest, że ze względu na niski poziom obecnej stawki podatku, podatek węglowy nie jest ważnym instrumentem podatkowym, na który władze nie zwracają należytej uwagi w kontekście rosnących wpływów z podatków środowiskowych, a co za tym idzie podstawę dochodów dla publicznych wydatków na ochronę środowiska. Zdecydowano, że motywacja przedsiębiorstw do inwestowania w technologiczne działania energooszczędne powinna być realizowana poprzez wdrożenie mechanizmu regulacji przez państwo emisji gazów cieplarnianych, tworzącego dźwignie ekonomiczne potrzebne do zachęcania ukraińskich przedsiębiorstw do zmniejszania energochłonności ich produkcji. Formalnie podatek od emisji dwutlenku węgla znajduje się w aktywach dźwigni ekonomicznych rządu, ale ze względu na niski poziom jego obecnej stawki w praktyce nie działa on jako instrument zachęcający przedsiębiorstwa do podejmowania działań w celu ograniczenia emisji dwutlenku węgla.

Zaproponowano zestaw systematycznie uzgadnianych propozycji zwiększenia efektywności podatku węglowego, co pozwoli zintensyfikować jego stosowanie w sferach środowiskowej, energetycznej i ochrony klimatu ukraińskiej gospodarki. To z kolei pomoże stworzyć mechanizm zachęcający firmy do wdrażania działań technologicznych na rzecz oszczędzania energii, gromadzenia środków na ekologiczną modernizację produkcji oraz stworzenie efektywnego finansowo i środowiskowo systemu opodatkowania gazów cieplarnianych, pozwoli na uzgodnienie organizacyjne i ekonomiczne mechanizmy polityki środowiskowej i energetycznej między sobą, zarówno wewnątrz kraju, jak i zgodnie z wymogami międzynarodowymi oraz do kształtowania krajowej polityki klimatycznej.

References

1. National Ecological Center of Ukraine, CAN-International (2014), “The 10 best climate mitigation measures in Northern Europe”, Review, [Online], Retrieved from : http://necu.org.ua/wp-content/uploads/CAN-EECCA-Report-RU-web3_O.pdf (accessed 27 May 2021).
2. The official site of Wikipedia (2018), “Carbon tax”, [Online], Retrieved from : https://en.wikipedia.org/wiki/Carbon_tax (accessed 27 May 2021).
3. Maslyukivska O.P., Masliukivs'ka, O. (2007), “Using a carbon dioxide tax as an instrument of energy saving in Ukraine”, Ekonomika pryrodokorystuvannia i okhorony zdorov'ia.: Zb. nauk. prats' RVPS Ukrainy NAN Ukrainy, [Economics of nature management and environmental protection / Coll. Sciences of the RVPS of Ukraine of the National Academy of Sciences of Ukraine]. – Kyiv: RVPS of Ukraine of the National Academy of Sciences of Ukraine, pp. 174-180.
4. Ogarenko Yu.V., Ogarenko Yu.V. (2015) “Whether Ukraine is going to fulfill the energy part of the Association Agreement”, Yevropejs`ka pravda, [Online], [Is Ukraine going to implement the energy part of the Association Agreement, European Truth], November 30, Retrieved from : https://www.eurointegration.com.ua/experts/2015/11/30/7041300 (accessed 27 May 2021).
5. Gaidutsky I.P., Haydutsʹkyy, I.P. (2016) “Motyvatsiynyy potentsial hlobalʹnoho antyvuhletsevoho podatku”, [“Motivational potential of the global anti-carbon tax”], Ekonomika ta derzhava, [Economy and state] no. 1., pp. 31-34. Retrieved from : http://nbuv.gov.ua/UJRN/ecde_2016_1_8 (accessed 27 May 2021).
6. Avramenko N.L., Avramenko, N.L. (2016), “Ekolohichni podatky ta parnykovyy efekt: tochky zitknennya”, [Ecological challenges and sustainable development: economic, legal and ecological aspects]. Zbirnyk materialiv mizhnarodnoyi naukovo-praktychnoyi konferentsiyi „Ekolohichni vyklyky ta stalyy rozvytok: ekonomichni, pravovi ta ekolohichni aspekty”. Proceedings of the international scientific-practical conference (ed. by V.V. Nazarov, М.О. Day), – Kyiv: LLC "Format", 2016. – pp. 15-19.
7. Naidenko O.E., Naidenko O.E. (2016) “Problems of environmental taxation and ways of their solution”, Ekonomika i suspil`stvo, (electronic journal) no. 1., pp. 31-34. Retrieved from : www.economyandsociety.in.ua/journal/8_ukr/105.pdf (accessed 27 May 2021).
8. Dubovik O.E., Dubovik O.E. (2014) “Carbon dioxide tax as a tool for sustainable environmental development”, Novyj universitet. Serija «Jekonomika i pravo», (ed. Dubovik O.E., I.V. Martyniuk, electronic journal) no. 1., pp. 21-27. Retrieved from : http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1645 (accessed 27 May 2021).
9. Ivanenko N.P., Ivanenko N.P., (2011) “Assessment of vulnerability and possible ways of adaptation of Ukraine's energy sector to climate change”, Problemy` zagal`noyi energety`ky,` (ed. N.P. Ivanenko, D.P. Sas, electronic journal), no. 2, pp. 54-56. Retrieved from : http://nbuv.gov.ua/UJRN/PZE_2011_2_11 (accessed 27 May 2021).
10. PricewaterhouseCoopers (2007), “Apetyt do zmin. Perspektyvy hlobalʹnoho biznesu shchodo podatkiv ta rehulyuvannya dlya nyzʹkovuhletsevoyi ekonomiky ”, zvit, [Internet], Appetite for change. Global business perspectives on tax and regulation for a low carbon economy / PricewaterhouseCoopers report. Retrieved from : http://www.pwc.co.uk/assets/pdf/appetite-forchange.pdf (accessed 27 May 2021).
11. Ogarenko Yu., Ogarenko Yu. (2011) “Comparative analysis of CO2 tax and emissions trading system: conclusions for Ukraine (Summary)”, Nacional`ny`j ekologichny`j centr Ukrayiny`, [Online], (electronic journal) pp. 42. Retrieved from : http://necu.org.ua/wp-content/uploads/NECU_Carbon-taxvs-ETS_UA.pdf (accessed 27 May 2021).
12. Reuters Point Carbon Advisory Services (2014), “Improvement of the current system of payment of carbon emissions in Ukraine as a temporary policy towards the implementation of the GHG emissions trading system: a detailed report)“, London, November 4, [Online], Retrieved from : http://www.ebrdpeter.info/uploads/media/report/0001/01/9e4ec764e861c-3926cddf3930b3caf7af17c6000).pdf (accessed 27 May 2021).
13. V.R. Sidenko, O.O. Veklich., V.R. Sidenko and O.O. Veklich (2016). Ukraina i polityka protydii zmini klimatu: ekonomichnyj aspekt [Ukraine and the policy of counteraction to climate change: the economic aspect], The center of the name Razumkov, Kyiv, Ukraine, pp.208, Retrieved from : http://old.razumkov.org.ua/upload/2016_Klimat.pdf (accessed 27 May 2021).
14. Tsentr podatku na vuhletsʹ, “Shcho take podatok na vuhletsʹ?”, Carbon Tax Centre (2009), “What is a Carbon Tax?”, Retrieved from : http://www.carbontax.org/introduction/#what (accessed 27 May 2021).
15. Samner, Dzh. Berd, L. ta Smit, KH., Samner, Dzh. Berd, L. ta Smit, KH. (2009), “Podatky na vuhletsʹ: ohlyad dosvidu ta mirkuvanʹ shchodo rozrobky polityky”, Natsionalʹna laboratoriya ponovlyuvanykh dzherel enerhiyi, [“Carbon Taxes: A Review of Experience and Policy Design Considerations”, National Renewable Energy Laboratory, [Online], (ed. J. Sumner, L. Bird, and H. Smith / Technical Report NREL/TP-6A2-47312). National Renewable Energy Laboratory. pp. 38. Retrieved from : http://www.nrel.gov/docs/fy10osti/47312.pdf (accessed 27 May 2021).
16. State Statistics Service of Ukraine (2016), “Emissions of pollutants and greenhouse gases into the atmosphere from stationary sources of pollution in 2015 (final data): statistical bulletin”, [Online], – Kyiv, 2016, pp.34. Retrieved from: http://ukrstat.org/uk/druk/publicat/kat_u/2016/bl/06/bl_vzrpg2015pdf.zip (accessed 27 May 2021).
17. State Statistics Service of Ukraine (2017), “Emissions of pollutants and greenhouse gases into the atmosphere from stationary sources of pollution in 2016 (final data): statistical bulletin”, [Online],- Kyiv, 2017, pp.34. Retrieved from : http://ukrstat.org/uk/druk/publicat/kat_u/2017/bl/05/bl_vzrap2016pdf.zip (accessed 27 May 2021).
18. Knyazhansky V., Knyazhansky V., (2016) “Energy requires decarbonisation. The profile committee of the Verkhovna Rada offers the concept of low carbon development of the Ukrainian economy”, Den, (electronic journal), no. 9-10, Retrieved from : http://www.day.kiev.ua/uk/article/ekonomika/energetyci-potribna-dekarbonizaciya (accessed 27 May 2021).
19. The Verkhovna Rada of Ukraine (2010), “The Tax Code of Ukraine”, Retrieved from : http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17, Dokument 2755-VI, (accessed 27 May 2021).
20. Veklich O.O., Veklich O.O., (2008), “Estimation of fiscal potential of carbon dioxide tax at variable base and tax rate”, Finansy Ukrainy, (ed. О.О. Veklich, O.P. Maslyukivska // Finanse Ukrainy). no. 6, pp. 63–69.
21. Mizhnarodne enerhetychne ahent•stvo, International Energy Agency (2005), “Energy Policies of IEA Countries: Norway 2005 Review”, OECD Publishing, [Online], pp. 204. Retrieved from : http://www.iea.org/publications (accessed 27 May 2021).
22. Bruvoll A., Bruvoll A., (2002) “Vykydy parnykovykh haziv u Norvehiyi: chy spratsʹovuyutʹ podatky na vuhletsʹ?”, Dyskusiyni roboty Statystyka Norvehiyi, Departament doslidzhenʹ, [“Greenhouse gas emissions in Norway: do carbon taxes work?”], Discussion Papers Statistics Norway, Research Department, (ed. A. Bruvoll; B. M Larsen // Discussion Papers / Statistics Norway, Research Department). – December 2002, no. 337. Retrieved from : http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/DP/dp337.pdf (accessed 27 May 2021).
23. Mizhnarodne enerhetychne ahent•stvo, International Energy Agency, (2011). “Enerhetychna polityka krayin MEA: Norvezʹkyy ohlyad”. [“Energy Policies of IEA Countries: Norway Review”, [Online], pp.75. Retrieved from : http://www.iea.org/publications/freepublications/publication/Norway2011_web.pdf (accessed 27 May 2021).
24. Mastle A., Mastle A., (2015) “Podatok na vuhletsʹ ta mizhnarodni zobovʺyazannya Ukrayiny. Vykonannya mizhnarodnykh zobov’yazanʹ”. [“Carbon Tax and Ukraine's international commitments. Implementation of international obligations”], Thompson Reuters Point Carbon Advisory Services, [Online], Kyiv, May 19, – Retrieved from : http://www.ebrdpeter.info/uploads/media/report/0001/01/fbb17c30bcf7bae2f66f6aee0c07bdd8ea49961f.pdf (accessed 27 May 2021).
25. Natsionalʹnyy ekolohichnyy tsentr Ukrayiny, National Ecological Center of Ukraine (NECU), (2016), “Propozytsiyi Natsionalʹnoho ekolohichnoho tsentru Ukrayiny shchodo reformuvannya podatku na transportni zasoby”. [“Proposals of the National Ecological Center of Ukraine for the reform of the tax on vehicles”, [Online], Kyiv, pp. 4 – Retrieved from : http://necu.org.ua/wp-content/uploads/2016/02/NECU-podatok-co2.pdf (accessed 27 May 2021).
26. Tokmilenko O., Tokmylenko O. (2014), “Fiskalʹni metody rehulyuvannya vykydiv SO2 avtomobilʹnym transportom v Ukrayini”, [“Fiscal methods for regulating CO2 emissions by road in Ukraine”, Nacional`ny`j ekologichny`j centr Ukrayiny, [Online], Kyiv: National Ecological Center of Ukraine (NECU), pp. 4. Retrieved from : http://necu.org.ua/wpcontent/uploads/Transport_UA_v4.pdf (accessed 27 May 2021).
27. Maslyukivsʹka O.P., Maslyukivska O.P. (2009), “Finansuvannya enerhozberihayuchykh zakhodiv na nadkhodzhennya vid vuhlekysloho hazu”. [“Financing of energy saving measures on revenues from carbon dioxide”], (ed. O.P. Maslyukivska, electronic journal), Visnik Lviv Univ, [Online], Economic series, no. 41, pp. 391-397.

Abstract views: 159
PDF Downloads: 86
Published
2021-08-20
How to Cite
Maretska, T. (2021). GŁÓWNE METODY STYMULOWANIA WDRAŻANIA ENERGOOSZCZĘDNYCH TECHNOLOGII STOSOWANIA PODATKU WĘGLOWEGO. Scientific Journal of Polonia University, 44(1), 204-213. https://doi.org/10.23856/4424