PSYCHOLOGICZNE CZYNNIKI EDUKACJI RELIGIJNEJ: MECHANIZMY KSZTAŁTOWANIA WIARY

Słowa kluczowe: psychologia religii, religijność, rozwój religijny osobowości, socjalizacja religijna, myślenie religijne, tożsamość religijna, chrześcijaństwo

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest psychologicznej analizie wychowania religijnego, jego czynnikom psychologicznym i mechanizmom. Celem niniejszego artykułu jest analiza psychologicznych aspektów wychowania religijnego i edukacji religijnej oraz mechanizmów psychologicznych kształtowania wiary religijnej na przykładzie chrześcijaństwa. Badanie ma na celu: określenie podstawowych fenomenów religijno-psychologicznych stanowiących fundament wychowania i edukacji religijnej; analizę stanu literatury naukowej i teologicznej w zakresie psychologicznych podstaw wychowania religijnego; opisanie rozwoju religijnego jednostki, w szczególności etapów kształtowania myślenia religijnego, tożsamości religijnej i wiary; scharakteryzowanie procesów, czynników i agentów socjalizacji religijnej. W badaniu zastosowano metody ogólnonaukowe (analiza i synteza, indukcja i dedukcja); analizę teoretyczną literatury psychologicznej, religioznawczej i teologicznej; analizę historyczną i genetyczną; metodę systemową. Badanie opiera się na koncepcjach rozwoju myślenia religijnego, tożsamości i wiary. W artykule omówiono pojęcia „religijność”, „rozwój religijny jednostki” oraz „socjalizacja religijna”, które stanowią podstawę psychologicznego rozumienia wychowania religijnego. Stwierdzono, że współczesna psychologia nie zajmuje się bezpośrednio problematyką uzasadnienia edukacji religijnej w oparciu o wiedzę psychologiczną. Badania psychologiczne dotyczące edukacji religijnej są ograniczone – modele rozwoju religijnego koncentrują się głównie na podejściu kognitywnym, a badania nad socjalizacją religijną skupiają się na rodzinie i najbliższym otoczeniu. Szczególną uwagę poświęcono etapom rozwoju religijności, zwłaszcza modelom kognitywnym wyjaśniającym kształtowanie światopoglądu religijnego u dzieci i młodzieży. Analizowane są czynniki sprzyjające bądź utrudniające proces socjalizacji religijnej. Wyniki badań potwierdzają, że wiara religijna kształtuje się pod wpływem zarówno czynników kognitywnych, jak i społeczno-psychologicznych. Socjalizacja religijna jest procesem wieloczynnikowym – głównym agentem socjalizacji jest rodzina, jednak jej rola maleje wraz z wiekiem, ustępując miejsca wpływowi kultury, edukacji, rówieśników, mediów oraz wspólnot religijnych.

Wykaz bibliografii

1. Archibald, H. A. (2016). George Albert Coe. URL: https://www.biola.edu/talbot/ce20/database/george-albert-coe
2. DeAngelis, T. (2008). 36 brings spirituality into research and practice. Monitor on Psychology, Vol 39, No. 11.
3. Dollimore J. (1984). Radical Tragedy. Chicago.
4. Elkind, D. (1978). The Child's Reality: Three Developmental Themes. Erlbaum, Hillsdale, N.J. 5. Ericson, E. H. (1963). Childhood and Society. N.Y.
6. Fowler, J. W. (1991). Stages in faith consciousness. New Directions for Child Development, 52, 17-45.
7. Francis, L. J., Greer, J. E. (1993). The Contribution of Religious Experience to Christian Development. British Journal of Religious Education, 15, 38-43.
8. Garrison, C. E. (1976). The effect of participation in congregational structures on church attendance. Review of Religious Research, 18, 36-43.
9. Goldman, R. (1964). Religious thinking from childhood to adolescence. London.
10. Hall, S. G. (1882). Moral and Religious Training of Children. Princeton Review. New Series IX: 26-45.
11. Klingenberg, M., Sjö, S. (2019). Theorizing religious socialization: a critical assessment. Religion, 49 (2), 163-178.
12. Korniejczuk, V. A. (1993). Psychological theories of religious development: Seventh-day Adventists perspective. URL: http://www.aiias. edu/ict/vol_10/10cc_257*276.htm
13. McGrath, E., Keita, G.P., Strickland, B., Russo, N.F. (1990). Women and Depression: Risk Factors and Treatment Issues. Washington.
14. Oser, F. K., Gmunder, P. (1991). Religious judgment: A developmental perspective. Birmingham, AL: Religious Education Press.
15. Rizzuto, A.-M. (1979). The Birth of the Living God: a Psychoanalytic Study. Chicago&London: University of Chicago Press.
16. Slugoski, D. R., Marcia, J. E., Koopman, R. F. (1984). Cognitive and social interactional characteristics of ego identity statuses in college males. Journal of Personality and Social Psychology, 47, 646-661.
17. Spilka, B., Hood, R. W., Gorsuch, R. L. (1985). The Psychology of Religion. Englewood Cliffs (N.J.).
18. Tyrell, H., Krech, V., Knoblauch, H. (1998). Religion als Kommunikation. Wьrzburg.
19. Dudar, N. P. (2002). Relihiinist v ukrainskomu sotsiumi: determinanty i kharakterystyka suchasnoho stanu [Religiosity in Ukrainian society: determinants and characteristics of the current state]. Kyiv. [in Ukrainian]
20. Pyroh, H. V. (2005). Tsinnisna pryroda relihii (aksiolohichnyi analiz khrystyianstva) [The value nature of religion (axiological analysis of Christianity)]. Kyiv. [in Ukrainian]
21. Pyroh, H. (2006). Psykholohichni aspekty funktsionuvannia relihiinykh tsinnostei (khrystyianskyi
aspekt) [Psychological aspects of the functioning of religious values (Christian
aspect)]. Ukrainske relihiieznavstvo [Ukrainian Religious Studies], 39, 93-102. [in Ukrainian]

Abstract views: 0
PDF Downloads: 0
Opublikowane
2025-05-08
Dział
JĘZYK, KULTURA, KOMUNIKACJA