JEDYNY TAKI… OSTATNI SAMOCHÓD MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO W POLSKICH ZBIORACH MUZEALNYCH
Abstrakt
Artykuł jest próbą przybliżenia losów najciekawszego pojazdu Kolumny Samochodowej G.I.S.Z., który przetrwał dziejową zawieruchę i jest dzisiaj eksponatem stołecznego Muzeum Techniki i Przemysłu Naczelnej Organizacji Technicznej – Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych. Ten unikatowy samochód to amerykański Cadillac 355D Series 30 Fleetwood 7 Passengers Limousine, zamówiony w końcu 1934 roku dla Marszałka Józefa Piłsudskiego, Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych i Ministra Spraw Wojskowych, a sprowadzony do kraju w początku następnego roku. W 1934 roku, w końcowym okresie życia Marszałka, pojazdy marki Cadillac z Samodzielnej Kolumny Samochodowej G.I.S.Z. i w jego użytkowaniu nie należały do najnowszych, jednak sprowadzony samochód tylko na krótko mógł służyć Marszałkowi. Można domniemywać, że bez żadnej przerwy Cadillac 355D pozostał przez dalsze lata w użytkowaniu Aleksandry Piłsudskiej. W kampanii wrześniowej 1939 roku Cadillac 355D był w użytkowaniu Naczelnego Wodza, Marszałka Edwarda Śmigłego-Rydza. Rozwój sytuacji wojennej w Polsce powodował ciągłe przemieszczanie się najwyższych władz państwowych i wojskowych w kierunku południowo-wschodnim, gdzie planowano ostateczną obronę. Jednak 17 września, po napaści bolszewickiej Rosji na Polskę, Naczelny Wódz, Marszałek Edward Śmigły-Rydz przekroczył rumuńską granicę opancerzonym samochodem Cadillac 355D Józefa Piłsudskiego. Cadillac 355D Józefa Piłsudskiego pozostał przez całą wojnę w Rumunii. Dzięki staraniom inż. Stefana Wengierowa Cadillac 355D został sprowadzony do Polski w końcu 1946 roku. Od drugiej połowy lat 40. do drugiej połowy lat 50. XX wieku Marszałkowski Cadillac użytkowało przypuszczalnie Ministerstwo Bezpieczeństwa Publicznego Polski Ludowej. Cadillac 355D Józefa Piłsudskiego prawdopodobnie w 1956 roku został przekazany do składnicy muzealnej we Wrocławiu, zorganizowanej głównie dla zabytkowego sprzętu lotniczego przez jego depozytariusza, Muzeum Techniki Naczelnej Organizacji Technicznej. W końcu 2012 roku Cadillacem 355D Marszałka Józefa Piłsudskiego, unikatowym zabytkiem kultury materialnej, związanym w szczególny sposób z polską historią, zainteresował się Bronisław Komorowski, Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. 7 listopada 2014 roku, w Pałacu Belwederskim, podczas uroczystej prezentacji odrestaurowanego ostatniego samochodu Marszałka Józefa Piłsudskiego – Cadillaca 355 D, dokonano symbolicznego przekazania samochodu pod opiekę Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, inicjatora jego restauracji.Wykaz bibliografii
Akt techniczno-rachunkowy nr 1524 z 18 marca 1935 roku „naprawy samochodu Cadillac nr rej. 8311 z Samodzielnej Kolumny Samochodowej G.I.S.Z.”
Dziennik Rozkazów Samodzielnej Kolumny Samochodowej Generalnego Inspektora Sił Zbrojnych z lat 1937-1939, CAW, G.I.S.Z. I.302.14. 1, 2, 3.
Informacje p. inż. A. Skwarczewskiego na temat okoliczności sprowadzenia do Polski samochodu marki Cadillac (nr inw. MT-IV-321), załącznik do listu inż. Jerzego Jasiuka, dyrektora Muzeum Techniki NOT DM/390/88 z 8 września 1988 roku do inż. Adolfa Skwarczewskiego.
Jędrzejewicz W., Cisek J., Kalendarium życia Józefa Piłsudskiego 1867-1935, Kraków-Łomianki 2007, t. IV.
Koperski B., Cadillac Naczelnika, „Motor”, 1988, nr 42 z 16 października.
Kossakowski T., Protokół komisji powołanej w związku z wynikiem kampanii wojennej 1939 roku, Londyn, 23 marca 1942 roku, s. 9. IPiMS, B. 1709.
Markowski M., Muzeum Lotnictwa i Astronautyki w Krakowie, w: Polskie Lotnictwo Sportowe. Almanach. Warszawa 1981.
Notatka Referatu Informacyjnego G.I.S.Z. – Malinowski Zygmunt. B.m., b.d. (po 21 października 1936 r.). CAW, G.I.S.Z. Referat Informacji, I.302.10.35.
Pismo Ambasady Polskiej w Rumunii nr. 792/26 z 30 sierpnia 1947 roku w sprawie rewindykacji mienia polskiego w Rumunii do Ministerstwa Spraw Zagranicznych w Warszawie, Arch. MSZ. Departament Polityczny, Wydział Południowo-Wschodni, 6/361/23.
Pismo Dyrektora Biura Rewindykacji i Odszkodowań Wojennych w Warszawie z 10 października 1947 roku do Attaché Handlowego Ambasady Polskiej w Bukareszcie, Arch. MSZ, Departament Polityczny, Wydział Południowo-Wschodni, 6/361/23.
Pismo Szefa Biura Inspekcji G.I.S.Z. L. dz. 240/B.J.35tj z 31 stycznia 1935 roku do Kierownika Zaopatrzenia Broni Pancernych. CAW, G.I.S.Z. I.302.4.1893.
Pismo Szefa Biura Inspekcji G.I.S.Z. L. dz. 385/tjn z 14 lutego 1935 roku do Kierownika Zaopatrzenia Broni Pancernych. CAW, G.I.S.Z. I.302.4.1893.
Pismo zastępcy dowódcy Broni Pancernych MSWojsk do kierownika Zaopatrzenia Inżynierii z 25 stycznia 1935 roku. CAW, G.I.S.Z. I.302.4.1893.
Relacja płk. dypl. Kazimierza Skrzywana z Instytutu Polskiego i Muzeum im. gen. Sikorskiego w Londynie, zaprzyjaźnionego (jako kpt dypl. Oddziału II Sztabu Głównego) z kpt.
M. Brodziszem, złożona – na podstawie jego przekazu – Janowi Tarczyńskiemu w grudniu 1989 r.
„Rozmowa odbyta między szefem delegacji dziennikarzy rumuńskich, która zwiedziła Polskę (…) a p.o. Attaché Prasowego Ambasady RP w Bukareszcie Jakubem Gelbertem (…) 24 maja 1947 roku.” Notatka niepodpisana. Arch. MSZ, Departament Polityczny, Wydział Południowo-Wschodni, 6/360/23.
Różański H., Śladem wspomnień i dokumentów (1943-1948), Warszawa 1988.
Skwarczewski A., Relacja z 16 lipca 1987 roku, spisana przez Jana Tarczyńskiego w Muzeum Techniki NOT w Warszawie.
Specyfikacja budowy „Cadillac series 30 7 pass. limousine”, „for Marshall Pilsudski, Gdynia” z 8 listopada 1934 roku. General Motors Media Archive – Vehicle Invoice Department, Built Sheet Collection, Livonia, USA; VIN 3105032. Dokument uzyskany po przesłaniu numeru podwozia (3105032) umieszczonego na podłużnicy ramy Cadillaca 355D, zachowanego w Muzeum Techniki NOT w Warszawie.
Tarczyński J., T. Szczerbicki T., Samochody osobowe Polski Fiat 508 i 518, Warszawa 2003.
Wyciąg z rachunku pn. „Rewindykacja mienia państwowego” z kwietnia 1947 roku, Bukareszt, Ambasada Polska, Arch. MSZ. Departament Polityczny, Wydział Południowo-Wschodni, 6/361/23.
Wykaz taboru samochodowego Samodzielnej Kolumny Transportowej G.I.S.Z. w dniu 12 września 1938 roku, CAW, G.I.S.Z. I.302.4.1895.
Zezwolenie na umieszczenie aparatów radiowych w samochodach służbowych. Pismo II Wiceministra Spraw Wojskowych Szefa Administracji Armii (wz. płk Władysław Filipkowski) nr 4900 – 966 /lokom/ 38 z 16 marca 1938 roku. CAW, G.I.S.Z. I.302.4.1895.
Abstract views: 259 PDF Downloads: 330
Copyright (c) 2016 Periodyk Naukowy Akademii Polonijnej
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.