THE ROLE OF NEUROMARKERS IN THE DIAGNOSIS OF ADHD

  • Natalia Mirska-Tomasz Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
  • Andrzej Mirski Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Abstract

The article presents an overview of classic and modern research concerning the role of neuromarkers in the diagnosis of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) and biological correlates of this disorder associated with the dysfunction specific brain structures. ADHD is the most difficult area to diagnosing neurodevelopmental disorders due to the lack of permanent diagnostic criteria of this disorder and comorbidities, and also a large diversity of symptoms. Some of the criteria for this disorder such as age also have little diagnostic value and require a new discussion. In the circumstances of difficulties in diagnosis may help study of neuromarkers of ADHD, derived by analyzing the patterns of brain electrical activity in the EEG. Thus diagnosis may become easier, faster, and most importantly, more accurate.

References

Arns M., Gunkelman J., Breteler M., Spronk D. (2008) EEG phenotypes predict treatment outcome to stimulants in children with ADHD. Journal of Integrative Neuroscience, Vol. 7, No. 3: 421-438. Imperial College Press.

Biederman J., Mick E., Faraone S. (1998). Normalized functioning in youths whith persistent ADHD. J pediatr. 133:544-551.

Carmona S., Vilarroya O., Bielsa A. (2005): Global and regional grey matter reductions in ADHD: a voxel-based morphometric study. Neurosci. Lett.; 389: 88-93.

Castellanos, F.X., Sharp, W.S., Gottesman R.F., Greenstein, D.K., Giedd., J.N, Rapoport, J.L. (2003). Anatomic brain abnormalities in monozygotic twins discordant for attention deficyt hyperactivity disorder. The American Journal of Psychiatry, 160(9):1693-1696.

ChabotR.,SerfonteinG.(1996).Quantitativeelectroencephalographic profilesofchildrenwithattentiondeficitdisorder.BiologicalPsychiatry, 40: 951–963.

Dąbkowska M. (2010). Czego dowiedzieliśmy się o ADHD dzięki strukturalnym badaniom neuroobrazowym? Psychiatria i psychologia kliniczna 10 (3): 200-204.

Faraone S.V., Perlis, R.F., Doyle, A.E., Smaller J.W., Goralnick,

J.J. (2005). Molecular genetic of Attention-Deficit/Hiperactivity

Disorder. Biological Psychiatry, 57:1313-1323.

Kołakowski A., Wolańczyk T., Pisula A., Skotnicka M., Bryńska

A. (2007). ADHD-zespół nadpobudliwości psychoruchowej.

Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk: Gdańskie

Wydawnictwo Psychologiczne.

Kropotov, J.D., Muller A. (2009). What can event related potential

contribute to neuropsychology. Acta Neuropsychologica, 7

(3):169-181.

Lipowska M. (2011). Dysleksja i ADHD współwystępujące

zaburzenia rozwoju. Neuropsychologiczna analiza deficytów

pamięci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.

Loo S.K., Makeig S. (2012) Clinical utility ofEEG in Attention Deficit/

Hyperactivity Disorder: a research update. Neurotherapeutics 9,3: 569-587.

Lubar J.F. (1991). Discourse on the development of EEG diagnostics and biofeedback for attention-deficit/hyperactivity disorders. Biofeedback Self Regul. 16: 201–225.

McGough JJ, McCracken JT. (2006). Adult attention deficit hyperactivity disorder: Moving beyond DSM-IV. Am. J. Psychiatry 163: 1673–1675.

Pąchalska M., Kaczmarek B., Juri D. Kropotov (2014). Neuro- psychologia kliniczna. Od teorii do praktyki Warszawa: PWN.

Schmidt HD, Shelton RC, Duman RS. (2011). Functional biomarkers of depression: diagnosis, treatment, and pathophysiology. Neuropsychopharmacology ;36:2375-2394.

Shaw P., Gornick M., Lerch J. (2007): Polymorphisms of the dopamine D4 receptor, clinical outcome, and cortical structure in attention deficit hyperactivity disorder. Arch. Gen. Psychiatry; 64: 921-931.

Szewczuk-Bogusławska M., Flisiak-Antonijczuk H. (2013). Czy zmiana kryteriów diagnostycznych ułatwi rozpoznanie ADHD u dorosłych? Psychiatria polska tom XLVII,2: 293-302.

Wiśniewska B., Wendorff J. (2008) Stan diagnozowania zaburzeń neurorozwojowych współwystępujących z ADHD wśród dzieci i młodzieży-na podstawie badań własnych. Neurologia dziecięca, tom: 17:23-29.

Wolańczyk T., Kołakowski A., Pisula A. (2005). Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (ADHD, zespół hiperkinetyczny). Centrum CTB, Warszawa.


Abstract views: 474
PDF Downloads: 642
Published
2016-10-24
How to Cite
Mirska-Tomasz, N., & Mirski, A. (2016). THE ROLE OF NEUROMARKERS IN THE DIAGNOSIS OF ADHD. Scientific Journal of Polonia University, 16(1), 117-129. https://doi.org/10.23856/1608