CREATIVITY IN PSYCHOLOGICAL AND SCIENTIFIC TERMS. PERSONALITY DETERMINANTS OF CREATIVITY

Abstrakt

The concept of creativity is ambiguous, and research on creativity is carried out in such fields of science as philosophy, anthropology, pedagogy and psychology. In ancient Greece, creativity was called the verb "to do." It referred only to poetry: At a time when Christianity was very much dominant in the world, creativity became the domain of God, which gives existence to things, only in the nineteenth century "creativity" as a term, she returned to the area of human activities, to the field of art. In the twentieth century, the described phenomenon was even more widely interpreted. Creativity began to be perceived in every area of human activity, for example in science, technology, self-creation etc. The starting element leading to understanding the phenomenon of creativity is to recognize it as a product of a product. In the described model of thinking, a creative product is characterized by novelty and value. There are two types of interpretation of the concept of creativity as an individual feature. One group of researchers assigns the creativity to exclusively highly talented people. The second type of interpretation of creativity in understanding it as an individual characteristic is called an egalitarian approach. In this approach, every man is creative, and creativity is a characteristic of a person standing next to intelligence or extraversion. People differ only in the intensity of this feature. Researchers sought to answer the issue of creative personality in the detection of typical personality traits that testify to creative abilities. These studies have led to the emergence of three groups of features related to the mechanisms of creation. The creator, therefore, is characterized by openness independence and perseverance.

Wykaz bibliografii

Góralski, A. (1990). Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia. Warszawa: PWN. [in Polish].

Kozielecki, J. (2001). Psychotransgresjonizm nowy kierunek psychologii. Warszawa: Wydawnictwo akademickie Żak . [in Polish].

Nęcka, E. (2000). Twórczość. [w:] Strelau, J. (Ed.). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2. Gdańsk: GPW. [in Polish].

Nęcka, E. (2001). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP. [in Polish].

Popek, S. (1988). Aktywność twórcza dzieci i młodzieży. Warszawa: WsiP. [in Polish].

Strelau J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki. Sopot: GWP. [in Polish].

Strzałecki A. (2003). Psychologia twórczości. Między tradycją a ponowoczesnością. Warszawa: Wydawnictwo UKSW. [in Polish].

Strzałecki, A. (1969). Wybrane zagadnienia z psychologii twórczości. Warszawa: PWN. [in Polish].

Strzałecki, A. (1989). Twórczość a style rozwiązywania problemów praktycznych. Wrocław: Ossolineum. [in Polish].

Strzałecki, A. (2000). Model „Stylu Twórczego Zachowania się” jako wskaźnik pozycji społecznej uczniów w grupie. Forum Psychologiczne, 5, 2, 160-171. [in Polish].

Strzałecki, A. (2001). Model „Stylu Twórczego Zachowania” jako wyznacznik funkcjonowania kadry menedżerskiej w warunkach zmian systemowych. Czasopismo Psychologiczne, 7, 2, 135-146. [in Polish].

Strzałecki, A. (2001). Twórcza przedsiębiorczość. Próba analizy psychologicznej. Prakseologia, 141, 417 - 440. [in Polish].

Strzałecki, A. (2007). Style rozwiązywania problemów praktycznych. Uwarunkowania psychologiczne. [w:] Lewicka-Strzałecka, A. (Ed.). Współczesne wyzwania nauk praktycznych, s. 137-166. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego. [in Polish].

Strzałecki, A., Domurat, A. (2009). Model Stylu Twórczego Zachowania a poziom innowacyjności przyszłej pracy studentów. Czasopismo Psychologiczne, tom 15, no. 1. [in Polish].

Strzałecki, A., Furmański, J. (2000). Temperamentalny i osobowościowy wymiar percepcji muzyki. [w:] Jankowski, W., Kamińska, B., Miśkiewicz, A. (Eds.). Człowiek-muzyka-psychologia, s. 143-156. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. [in Polish].

Strzałecki, A., Grzegorczyk, P. (2007). Osobowościowe i poznawcze czynniki warunkujące sukces w zarządzaniu. Studia Psychologiczne, 45, 2, 77-91. [in Polish].

Szmidt, K. J. (2013). Pedagogika twórczości. Sopot: GWP. [in Polish].

Tatarkiewicz, W. (1982). Dzieje sześciu pojęć: sztuka, piękno, forma, twórczość, odtwórczość, przeżycie estetyczne. Wrocław: Ossolineum. [in Polish].


Abstract views: 328
PDF Downloads: 202
Opublikowane
2019-11-26

##plugins.generic.recommendByAuthor.heading##